Tårtkalas för vattensmarta medarbetare

Anna Strannegård Kundcase, Kundcase, Kundcase, Kundcase, Kundcase, Kundcase, Kundcase, Kundcase

BETEENDEUTMANING: Få medarbetare att agera och tänka vattensmartUnder hösten 2019 ville Laholmsbuktens VA (LBVA) uppmuntra sina medarbetare till fler vattensmarta beteenden med målet att vara ett föredöme som inspirerar kommuninvånare, kunder och samarbetspartners. De ville se om nudging och beteendedesign kunde vara ett hjälpmedel på vägen. Vi på Nudgd hjälpte till med en beteendeanalys och en rad olika beteendeinsatser med målsättningen att få medarbetarna att tänka och agera vattensmart.SMART NUDGE: Tårtkalas och vänliga påminnelser medarbetarna hade. Därför startade vi en … Read More

Förhindra desinformation om Covid-19

Anna Strannegård

UPPDRAG: Utvärdera utbildningsbehovet och att skapa ett utbildningspaket för UNICEFs C4D-teamVi är stolta och glada över att ha fått möjligheten att samarbeta med UNICEF och den indiska organisationen Institution for Disasters, Emergency & Accidents (IDEA) i ett mycket spännande projekt som hade fokus på att utbilda Unicefs C4D-team (Communication for Development team). Vårt uppdrag bestod i att utvärdera utbildningsbehovet och att skapa ett utbildningspaket som stärker C4D-teamets kapacitet inom resultatuppföljning, utvärdering och rapportering av C4D-insatser. C4D-processen är tvärsektoriell med en … Read More

Nudging för bättre hälsa

Anna Strannegård

BETEENDEUTMANING: Få anställda att ta trappan istället för hissenDe flesta av oss skulle må bra, både fysiskt och mentalt, av att välja trapporna istället för hissen lite oftare. Som så mycket annat vi egentligen skulle vilja göra är det dock lätt att det i stunden inte blir av och att vi istället går på autopilot och väljer hissen för att vi brukar göra det. Med hjälp av en tydlig påminnelse vid precis rätt tillfälle, när beslutet tas, kan fler väckas … Read More

Vykort nudgade fler anställda till hållbara resor

Anna Strannegård

BETEENDEUTMANING: Få personal att välja cykel och kollektivtrafikEn ständig utmaning för många kommuner är att få invånarna att välja mer hållbara transportmedel när de tar sig till jobbet, fritidsaktiviteter eller skolan. Knuffa resan rätt, var ett samverkansprojekt mellan Eskilstuna, Uppsala, Nyköping, Västerås och Örebro kommun där alla kommuner ville testa nudging som en metod för att skapa positiva beteendeförändringar inom just mobilitet. I Örebro riktade kommunen nudgen till personal på kommunala förvaltningar för att de skulle välja cykeln istället för … Read More

Nudging för minskad nedskräpning

Natalie Kamra-Kregert

BETEENDEUTMANING: Få strandbesökare att plocka upp sitt skräpVätterstranden är ett välbesökt område i Jönköping. Hit kommer besökare för att umgås, bada och fika. Men tyvärr hade kommunen haft stora problem med att besökarna ofta lämnar kvar sitt skräp på marken efter sig. De ville därför testa om nudging kunde få fler att ta med sig skräpet till närmsta soptunna istället och tog hjälp av oss på Nudgd för att mäta vilken effekt nudgingen hade.SMART NUDGE: Skräpplockarstationer med målgruppsanpassade nudgarSkräpplockarstationerna, som … Read More

Resvana – Digital nudging för hållbara resvanor

Natalie Kamra-Kregert Hållbarhet, Nudgds tjänster

BETEENDEUTMANING: Få fler att välja hållbara resealternativ i vardagenMånga vill börja resa mer klimatsmart men har svårt att komma igång. Vardagens stress och gamla vanor ligger ofta i vägen. Resvanor är dessutom en av de typer av vanor som är lite extra svåra att ändra, eftersom de sitter djupt rotade och delvis bestäms av infrastruktur, avstånd och plånbok. Hur kan nudging hjälpa fler att skapa hållbara resvanor?SMART NUDGE: Den digitala plattformen Resvana ger en vänlig knuff på vägenVi på Nudgd … Read More

Nudging för färre fimpar i Göteborgs Stad

Natalie Kamra-Kregert

BETEENDEUTMANING: Minska antal fimpar på spårvagnshållplatserI projektet Trygg, vacker stad manade Göteborgs Stad till att ”ta i från tårna” för att motverka nedskräpningsproblemet – där fimpar står för 70 % av skräpet. Ett utvalt område blev att minska antalet fimpar på marken, genom att få fler att fimpa i askkopparna istället. Kunde nudging användas för att göra just detta? Sommaren 2017 testade vi på Nudgd ett par olika nudgar på åtta centrala spårvagnshållplatser i Göteborg och mätte resultaten för att … Read More

Nudging för minskad nedskräpning i Skåne

Natalie Kamra-Kregert

BETEENDEUTMANING: Minska antal Fimpar på markenAvfallsbolaget Sysav hörde talas om framgången i vårt tidigare fimpprojekt på spårvagnshållplatser i Göteborg och blev inspirerade – skulle en liknande nudge kunna fungera på skånska busshållplatser?SMART NUDGE: Färgglada askoppar och humoristiska skyltarEn nudge gör det lätt att göra rätt utan att tvinga, muta eller bestraffa. För att göra det lätt för de skånska rökarna att fimpa rätt gjorde vi askkopparna färgglada och väldigt synliga med hjälp av gröna markmålningar som ledde till askkoppen och … Read More