Vår nya kommunikatör – välkommen Kerstin!

Natalie Kamra-KregertNudgd

Kerstin Ågren
Kerstin Ågren
Communications Associate, Nudgd

Hej Kerstin, välkommen till vårt team!

Hej och tack så mycket! Det är jättekul att vara kommunikatör på Nudgd och jag trivs redan SÅ bra i detta härliga gäng!

Varför tycker du att det är intressant att jobba med hållbarhet?

Under min studietid har jag ofta haft FN:s Agenda 2030 som utgångspunkt i mina arbeten. Det var nästan givet att fortsätta på det spåret. Det är därför ingen tillfällighet att jag nu kommit till ett företag vars hela verksamhet kretsar kring de globala målen.

Personligen tycker jag att hållbarhet är en fråga som bör ligga på varje människas bord. Det är högaktuellt att vi alla tar vårt ansvar för att skapa en bättre värld och en friskare planet. Det behövs inte minst en större medvetenhet i de val vi gör och de handlingar vi utför. Genom att kommunicera om hållbarhetsfrågor på ett företag som Nudgd kan jag dra mitt strå till stacken. Här kan jag skapa synlighet – och medvetenhet – kring såväl problem som lösningar. Samtidigt lär jag mig av de bästa.

Vidare, som kommunikatör, anser jag att hållbarhet är intressant just för att det är så komplext. I mitt yrke handlar mycket om att skapa enkla och tydliga budskap. Men hur kan vi kommunicera enkelt om något som är så djupt och invecklat? Bevisligen har det varit en svår nöt att knäcka då kommunikation om hållbarhet bidragit till stor kontrovers och gett upphov till fenomen som greenwashing. Det intressanta nu är hur kommunikationen kring hållbarhet kan och bör se ut.

Vad var det som gjorde att du blev intresserad av nudging och beteendevetenskap från första början?

Jag stötte på begreppet nudging som en kommunikationsform i min utbildning och blev genast intresserad. Det som främst fångade mitt intresse var hur vi med relativt små medel kan åstadkomma en stor påverkan. Det klassiska exemplet om flugor i toaletterna på flygplatsen i Amsterdam var det första jag läste om. Nudging är en typ av kommunikation som i många fall knappt använder ord men ändå blir slagkraftig. Det är väldigt spännande ur ett kommunikativt perspektiv.

Gällande beteendevetenskap så är det inte ovanligt att kommunikationskampanjer syftar till att påverka människors beteenden. Det blev inte minst påtagligt när covid-19 slog till mitt under min utbildning. Det var intressant att se vilka budskap som sändes ut just där och då, främst från kommuner och regioner. Att påverka människors beteenden behöver inte vara så kontroversiellt som det låter, för i fallet med covid-19 handlade det om att se till att varje invånare dels fick information om pandemin och tillhörande restriktioner, dels att alla människor följde de restriktioner som gällde vid olika tidpunkter. Det sistnämnda är alltså beteenderelaterat (och livsviktigt).

Vad vill du bidra med till organisationen?

Med min utbildning inom medier, kommunikation och PR kan jag bidra med att skapa synlighet för företaget och det viktiga arbete vi utför. Personlighetsmässigt vill jag såklart också bidra med härlig energi och ett driv!

Vilken är din favoritnudge?

Som jag redan nämnt så har jag en liten förkärlek till nudgar som säger mycket utan ord – och jag förstår att det kan tyckas vara märkligt för en kommunikatör. Men sådan subtil kommunikation är utmanande att få till. Och utmaningar, det gillar jag. Dessutom gillar jag påminnelser i precis rätt stund. Som när en står frusen i duschen och det varma vattnet liksom väcker kroppen till liv – då är det bra med en påminnelse, för det är ju så lätt att fastna där i en dagdröm. Med den motiveringen vill jag utse duschmunstycket som kommunicerar vattenförbrukning till min favoritnudge just nu.

Vad gör du när du inte jobbar?

När jag inte jobbar umgås jag gärna med familj och vänner, och det inkluderar mina två makalöst underbara hundar. Jag ägnar också mycket tid åt träning, framför allt löpning som jag satsat på de senaste två åren. I år blir den stora utmaningen att springa en fjällmara!

Share this Post