Communications Manager, Nudgd AB
Hej Johanna, välkommen till vårt team!
Tack så mycket! Kan inte tänka mig en bättre start på det nya året! Har fått ett så varmt välkomnande av teamet och känner mig redan som en i gänget.
Vilka trender inom hållbarhet tycker du är mest spännande just nu?
Något som säkerligen kommer få fortsatt ökad betydelse framöver är hållbar konsumtion och de krav som miljömedvetna konsumenter ställer på företag kommer öka, i takt med ökade klimatförändringar. En utmaning men också en möjlighet. De företag som har lyckats ställa om och skapa nya affärsmodeller som inte har en negativ påverkan på vår planet inspirerar förstås. Vi ser att cirkulär ekonomi spelar en stor roll men även hur man designar själva beslutssammanhanget och i vilken social och fysisk miljö vi befinner oss i som konsumenter. Med hjälp av nudging kan vi påverka människors beslut där och då och öka chanserna för ett hållbart alternativ.
Vad var det som gjorde att du blev intresserad av nudging och beteendevetenskap från första början?
Under senare år har jag intresserat mig mer och mer för miljöfrågan ur ett kommunikationsperspektiv och sökte mig därför till Masterprogrammet Environmental Communication and Management på SLU. Under utbildningen kom jag i kontakt med begreppet nudging och började intressera mig för hur man kan designa valsituationer så att de hjälper till att bryta invanda mönster och skapa nya positiva beteenden.
Det finns idag ett stort glapp mellan forskning om klimatet och konkret handling. Med facit i hand kan vi konstatera att överföring av information inte är tillräckligt för att få oss att agera, det krävs mer än en forskningsrapport för att få oss människor att ändra våra beteenden i en hållbar riktning. Vi måste förstå de psykosociala faktorer som ligger till grund för våra beslut och anpassa kommunikationen därefter.
Vad vill du bidra med till organisationen?
Min förhoppning är att jag med min erfarenhet som kommunikatör och kommunikationsansvarig inom design- och hållbarhetsområdet ska bidra till att ytterligare öka kännedom om nudging och bygga Nudgd varumärke både här hemma i Sverige och globalt. Nudgd har ett starkt erbjudande och tillhandahåller konkreta lösningar som hjälper företag att ställa om till en mer hållbar framtid i enlighet med de globala hållbarhetsmålen. Att gå från ord till handling och göra det lätt att göra rätt är precis vad som krävs för att lyckas ställa om idag.
Vilken är din favoritnudge?
Jag tilltalas av nudgar som utmanar status quo och människors irrationella preferens för rådande alternativ även om de nya alternativen är mer fördelaktiga. De flesta av oss har goda intentioner och incitament att ändra vårt beteende, men tenderar ändå att välja ’normaltillståndet’ av gammal vana. Därför funkar defaultnudgar väldigt bra. Vi uppfattar det som det rådande tillståndet och väljer det automatiskt. Ett exempel på detta är att erbjuda miljöfrakt som förval i webbshopen för minskade utsläpp, som man kan läsa mer om här
Vad gör du när du inte jobbar?
Min lediga tid spenderar jag gärna med min familj och vänner. Jag är också engagerad i Omställningsrörelsen, vi har skapat en liten lokal omställningsgrupp här där jag bor som vi hoppas ska växa och leda till en ökad gemenskap och nya hållbarhetsinitiativ. Det behövs många nya idéer och kreativitet för att kunna skapa en mer hållbar livsstil. Jag har också ett stort odlingsintresse och ägnar mycket ledig tid i min trädgård. För mig handlar odling om att skapa de bästa förutsättningar för ett nytt liv och förutom att spendera en massa tid i trädgården så läser jag mycket trädgårdsböcker, allt från trädgårdsdesign till biologi och botanik. Det är en fascinerande värld som jag aldrig får nog av och jag blir lika lycklig varje gång jag lyckas få en växt att trivas i trädgården.
Här hittar du teamet på Nudgd och hur du kan kontakta Johanna >>
Share this Post