Vill du förkovra dig inom nudging och beteende men söker lite tips på vilka gobitar du ska välja? Team Nudgd delar såklart gärna med sig av sina favoriter på ämnet. Här är ett urval av några riktigt bra böcker som ger dig kunskap, insikt, pepp och konkreta verktyg att använda när du ska skapa hållbara beteenden. Flera av böckerna finns på biblioteket dessutom. Håll till godo!

Tims boktips: Brus: Det osynliga felet i våra bedömningar. Av Daniel Kahneman, Olivier Sibony & Cass Sunstein (2012).
Daniel Kahneman, vinnare av Nobelpriset i ekonomi, gjorde sin forskning om mänsklig psykologi världskänd med boken Thinking, Fast and Slow. Olivier Sibony är en mycket framgångsrik managementkonsult. Cass Sunstein har skrivit tjogvis med böcker, inklusive välkända Nudge. Nu vill de tillsammans revolutionera både psykologin och samhället i stort ännu en gång, genom boken Noise/Brus. Boken riktar strålkastaren mot vad de kallar noise: oönskad variabilitet i beslut angående samma problem. Det handlar om de slumpmässiga fel som uppstår när olika personer är ”oense” med varandra (beslutar olika trots att situationen är densamma), eller när en och samma person är oense med sig själv (fattar olika beslut i samma situationer).
Författarna visar att brus är ett stort problem i allt beslutsfattande. Boken handlar också om hur brus kan upptäckas och reduceras, bland annat med olika nudgingtekniker. Läs denna stora ögonöppnare till bok och bli sen en hjälte på din organisation!

Jessicas boktips: Klimatpsykologi. Hur vi skapar hållbar förändring. Av Kali Andersson, Frida Hylander och Kata Nylén (2019).
Klimatpsykologi är boken för dig som vill få en bättre förståelse för människors beteende kopplat till klimatkrisen – det vill säga varför vi beter oss som vi gör kring klimathotet och vilka psykologiska motstånd till förändring som hindrar den omställning som krävs. Författarna förklarar olika psykologiska mekanismer och ger verktyg för att underlätta de beteendeförändringar som behövs för att dämpa klimatkrisens konsekvenser. Detta är med andra ord en bok som ger dig handgripliga verktyg och insikter för att kunna bidra till och åstadkomma så stor förändring som möjligt utifrån dina förutsättningar. Hoppingivande, motiverande och konstruktiv!

Natalies boktips: Influence: The Psychology of Persuasion: New and Expanded. Av Robert Cialdini (2021).
Cialdini brukar kallas för ”The Godfather of Persuasion”. Det är lätt att se varför: när han släppte boken Influence 1984 var han en obskyr forskare som hade tagit ledigt från universitetet för att under en lång tid jobba som försäljare inom olika branscher, för att lära sig de psykologiska knep som de bästa försäljarna använde. Boksläppet gjorde honom snabbt till legend: Till dags dato har Influence sålt i över fem miljoner exemplar, dess sex principer för övertalning är världskända, Cialdini har rådgivit allt ifrån lokalblaskor om vaccinerings-rubriker till brittiska och amerikanska toppolitiker. Och hans forskning används dagligen inom olika nudgingprojekt, inte minst vad gäller att kommunicera sociala normer och bevis.
Rebecka Carlsson har en läst på bland annat NASA Singularity University och det märks. Hon är full av tro på människans och teknikens möjligheter, bara vi vågar se sanningen i vitögat. I boken beskriver författaren hur klimatomställningen kan utvecklas exponentiellt, det vill säga med en hastighet och styrka som vi knappt kan förutse. Hon beskriver hur hållbarhet, på motsvarande sätt som digitaliseringen, håller på att bli en affärsmässigt disruptiv kraft.
Boken har givits ut i nya upplagor vid ett flertal tillfällen men denna gång har Cialdini gjort en total omskrivning för att modernisera innehållet. Bland annat pratar han mycket om övertalning online och introducerar dessutom en sjunde princip: Unity. Detta är måste-läsning för alla som på något sätt kommunicerar, d.v.s. oss alla, och för alla de som tycker om att lära sig om mänsklig psykologi genom en lättläst blandning av forskningssammanfattningar och roliga anekdoter.
Cialdini har även skrivit andra storsäljare, såsom den mycket bra Pre-Suasion (på svenska För-påverkan), som fokuserar på priming och hur övertalningsprinciperna kan användas även för undermetveten övertalning.

Annas boktips: Exponentiell klimatomställning: hur vi kan stoppa klimatförändringarna tillräckligt snabbt & hur du bygger pionjärt hållbara företag. Av Rebecka Carlsson (2020).
Boken är handgriplig guide till hur näringslivet kan ställa om och en bra introduktion i varför det är så bråttom. Du får en översikt över 100 klimatlösningar och 15 särskilt relevanta hållbarhetstrender, däribland nudging. Boken ger dig också sustainable business canvas, ett verktyg du kan använda för att utveckla egna exponentiella klimatlösningar och framtidens hållbara företag. Jag lämnar boken med en känsla av möjligheter och insekten att företag som inte på djupet förstår och hakar på klimatomställningen snart kommer att vara omsprunget!
Vill du lära dig mer om nudging?
Vi delar mer än gärna med av oss av vår kunskap och erfarenhet. Boka en inspirerande föreläsning eller workshop med en av våra uppskattade föreläsare. Mejla kursansvariga Jessica Viktorsson för mer information. Vi skräddarsyr gärna upplägget så att det passar er.
Share this Post