Image

Vad är nudging?

Vad är nudging, eller puffning som det också kallas? Hur vet vi att nudging fungerar? Vem kan använda nudging för att förändra beteenden? Här svarar vi på dessa frågor och mycket mer om nudging, beteendedesign och beteendevetenskap.

Vad är nudging?

Vad är nudging?

Det är lätt att tro att vi människor är rationella varelser, men många beslut vi fattar är känslostyrda, går på autopilot eller uppstår på grund av genvägar vår hjärna tar. Nudging som metod handlar om att påverka individers beteenden i en önskad riktning - utan varken piska eller morot. Man lägger inte heller till eller tar bort valmöjligheter, istället arrangeras valsituationen så att det blir lätt att göra rätt med en vänlig knuff i rätt riktning.

Hur fungerar nudging?

Nudging kan användas inom flera olika hållbarhetsområden och det finns flera sätt att jobba med nudgar. Det kan handla om goda förval, exempel dubbelsidig utskrift på skrivaren. Det kan också handla om att underlätta vardagen, och hindra vanliga fällor och tumregler. Man kan också använda sociala normer, smarta inramningar av budskap och påminnelser.

Det handlar helt enkelt om att använda beteendedesign för att designa valsituationen så att individen agerar som den egentligen själv vill - i fysisk, psykisk eller digital miljö.

Hur vet vi att nudging fungerar?

Vi mäter effekten av nudging genom att jämföra situationen med ett referensresultat, alltså en situation med samma förutsättningar, men där ingen nudging skett. På så vis kan man se om en nudge fungerar eller inte, och också hur bra den fungerar.

Vem kan använda nudging för att förändra beteenden?

Här finns egentligen inga begränsningar. Myndigheter och kommuner kan nudga invånare, företag kan nudga kunder, anställda eller leverantörer, idéburna organisationer kan nudga medlemmar, kollegor kan nudga varandra, föräldrar kan nudga barn och barn kan nudga föräldrar. Alla kan dessutom nugda sig själva, så möjligheterna är många och potentialen är stor.

Vad skiljer nudging från marknadsföring?
Det finns överlappning mellan vissa typer av nudgar och marknadsföringsstrategier, men den stora skillnaden är syftet. Marknadsföring görs av ett kommersiellt intresse där målet är att sälja mer oavsett om du vill köpa eller inte. Nudging handlar om att med goda intentioner och transparent arbetssätt hjälpa personer att agera som de egentligen själva vill - men inte alltid förmår. Det handlar i stort om att påverka på ett sätt som vi kan anta kommer öka personens välmående och välfärd på längre sikt.

Exempel på testade nudgar:

  • Med hjälp av synliga askkoppar och humoristiska budskap kan antalet fimpar som fimpas i askkoppen öka med 70 % jämfört med tidigare. 
  • Att ha deltagande i det smarta elnätet som förval kan ge elleverantören en tydlig ökning i andelen hushåll som väljer att medverka. Läs mer
  • Genom att dela upp maten i mindre portioner, t.ex. att skära brownies i mindre bitar, så blir det lättare att ta mindre och på så vis minskar både överkonsumtion och onödig användning av resurser. Läs mer

Frågor om våra tjänster

Hur kan vi beställa era tjänster?

Enklast är att fylla i formuläret på vår kontaktsida.

Nyheter om nudging

Gör som över 1 000 andra! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev om du är nyfiken på nudging och beteendedesign.

Prenumerera

Boka intromöte

Vill du lära dig mer om nudging och förstå hur det kan hjälpa er organisation, era kunder eller samhället? Boka ett intromöte med oss så pratar vi vidare!

BOKA INTROMÖTE

Välj datum och tid i kalendern för att boka intromöte med en av våra nudgingexperter.