UPPDRAG: Utvärdera utbildningsbehovet och att skapa ett utbildningspaket för UNICEFs C4D-team
Vi är stolta och glada över att ha fått möjligheten att samarbeta med UNICEF och den indiska organisationen Institution for Disasters, Emergency & Accidents (IDEA) i ett mycket spännande projekt som hade fokus på att utbilda Unicefs C4D-team (Communication for Development team).
Vårt uppdrag bestod i att utvärdera utbildningsbehovet och att skapa ett utbildningspaket som stärker C4D-teamets kapacitet inom resultatuppföljning, utvärdering och rapportering av C4D-insatser. C4D-processen är tvärsektoriell med en blandning av kommunikationsverktyg, kanaler och arbetssätt för att uppnå beteendeförändringar och underlätta ett brett deltagande från hela samhället. Arbetet bygger på forskning från samhällsvetenskap, beteendevetenskap och kommunikationsvetenskap.
Uppdraget inkluderade även att stärka insatserna för att motverka desinformation om Covid-19 och därmed bidra till att begränsa smitta.
LEVERANS: Utbildningar med fokus på nudging, studiedesign & resultatrapportering
På Nudgd är vi alltid noga med att arbeta evidensbaserat. Mätning och uppföljning av de insatser som görs, genomförs både kvantitativt och kvalitativt. Enkäter och djupintervjuer med C4D-teamets kommunikatörer genomfördes med syfte att se hur behovet ser ut mer specifikt för att kunna justera pågående insatser och på så vis nå mesta möjliga effekt.
Under hösten 2021 utbildade vi deltagarna i både traditionell M&E (monitoring and evaluation) nudging, noise och resultatrapportering. Störst fokus låg på studiedesign och hur man utvärderar hur C4D-kampanjer har påverkat faktiskt beteende. Uppdraget avrundades med en post-assessment för att mäta effekten av utbildningsinsatserna.
”Att genomföra en kvalitativ utbildning för UNICEFs C4D-team är en ära, eftersom det är ett av de mest erfarna teamen i Indien. Att utbilda dem i resultatuppföljning och utvärdering kommer att få bestående effekter på de sociala programmen i samhället, när programmen övervakas och utvärderas på rätt sätt blir deras effekt också större.”
– Pooja Saxena, Project Manager IDEA
30 deltagare
30 deltagare har genomgått vårt utbildningspaket och har fått ökad kunskap för att bättre kunna mäta, utvärdera och rapportera effekten av de beteendeinsatser som görs.
VILL DU VETA MER?
Har du frågor om utbildning eller hur man mäter effekten av beteendeinsatser? Är nyfiken på om din organisation kan göra en liknande utbildning? Kontakta Katharina Paoli Brunat, CEO på Nudgd.
TACK TILL