BETEENDEUTMANING: Minska antal fimpar på spårvagnshållplatser
SMART NUDGE: Skyltar med Göteborgshumor och färgglada askoppar
Tillsamman med en grupp kunniga och intresserade personer i Nudging Sweden-nätverket tog vi fram två koncept som båda syntes väldigt väl och hade en humoristisk lokal anknytning.
I det ena konceptet tog vi fram en skylt med en duva som försökte sluta röka – en "duvskylt" och en "go´gubbe", i sann göteborgsparlör.
Det andra konceptet bestod av två typer av markdekaler; dels en orange halvcirkel med en go´fimpgubbe som sattes nedanför askkoppen och fungerade som "måltavla", och dels pilar fulla med goa fimpgubbar som pekade mot askkoppen. Dessutom fick askkopparna en tydlig orange färg som väckte rökarens uppmärksamhet.
RESULTAT: 70 % bättre än svarta askkoppar
Resultatet visade att konceptet med "duvskylt" och orangea askkoppar fungerade 70 % bättre än tidigare när endast svarta askkoppar fanns – effekten växte dessutom över tid!
Markdekalerna hade ännu bättre effekt på kort sikt, men under experimentet sjönk effekten vilket sannolikt berodde på att dekalerna blev smutsiga efter ett tag. Lärdom är därför att använda markfärg istället! Markdekalerna kan dock passa bra vid t.ex. event – vilket Trygg, vacker stad delvis redan gjort.
Duvkonceptet vann sen i kategorin Most Effective i den internationella tävligen Nudge Awards 2018!
“Trygg, vacker stad är till för att försöka arbeta på nya sätt, och vi tror att om vi till låg kostnad kan uppnå viss beteendeförändring så aktiverar vi mekanismer som positivt grupptryck på köpet.”
- Stefan Risedahl, Planeringsledare för Drift & Underhåll på Trafikkontoret i Göteborg
70 %
Ett av nudgekoncepten fungerade 70 % bättre än vanliga svarta askkoppar
VILL DU VETA MER?
Läs hela rapporten från projektet här.
Lyssna på Jesper Grips intervju med Tim Isaksson från Nudgd i podden Är Det Säkert Radio.
Har du frågor om projektet eller är nyfiken på om din organisation kan göra ett liknande projekt?
Kontakta Katharina Paoli Brunat, CEO på Nudgd.
TACK TILL