Nudgd - Logo
  • Tjänster
    • Smart Nudges
      • Smart Nudges Mobility
    • Academy
    • Advisory
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Nudging Sweden
  • Engelska

Nudging för hälsosammare matval

Katharina Paoli Brunatjanuari 17, 2024 Hållbarhet, Kundcase, Nudgds tjänster

BETEENDEUTMANING: Främja hälsosammare matval

I en gemensam satsning ville Rimi och Nudgd öka konsumtionen av frukt och grönsaker bland Rimis butiks- och onlinekunder i Lettland, Estland och Litauen. Initiativet drevs av de hälso- och näringsmässiga fördelarna och miljöfördelarna med växtbaserade livsmedel, som vanligtvis kräver färre resurser och ger lägre utsläpp av växthusgaser.

SMART NUDGE: Utnyttja sociala normer vid livsmedelsinköp

Vi implementerade en nudging-strategi för sociala normer, där vi informerade kunderna om de populära kombinationerna av frukt och grönsaker som andra köper. Detta tillvägagångssätt integrerades i Rimi's fysiska butiker över hela Baltikum samt på den digitala e-handelsplattformen. Kunderna stötte på dessa nudgar i butiker och online, särskilt efter att ha lagt till relaterade produkter i sina kundvagnar.

Nudgarna testades genom att para ihop specifika produkter, som grekisk yoghurt med blåbär. Köpdata analyserades för att identifiera varor som ofta köps tillsammans med hälsoprodukter, som blåbär. Genom denna analys genererades rekommendationer baserade på tekniker för social jämförelse, vilket möjliggjorde förslag om vad som ofta köps tillsammans med produkter som grekisk yoghurt, som observerats i liknande kundköpmönster.

RESULTAT: Betydande ökning av fruktköp

I de framgångsrika pilotprojekten, där den planerade uppsättningen genomfördes, ledde nudgestrategin till:

  • En anmärkningsvärd ökning med 44% av köpen av blåbär när de kombinerades med grekisk yoghurt i fysiska butiker
  • En ökning med 30% av onlineköp av samma kombination i e-handelsbutiken.


Denna framgång understryker potentialen hos nudgar för att styra konsumentbeteenden mot hälsosammare och mer miljövänliga val.

"Vi är glada över att ha genomfört en lyckad pilot för hälsosamma shoppingvanor i samarbete med Nudgd i Baltikum som en uppföljning från Future Hub accelerationsprogram. Det har varit en mycket produktiv upplevelse att arbeta tillsammans med Nudgd-teamet under flera månader."

- Raimonds Sausais,
E-commerce manager



44 %

ökning i köp av blåbär när de kombinerades med grekisk yoghurt i Rimi:s fysiska butiker

PROJEKTPARTNERS

  • Rimi

VILL DU VETA MER?

Har du frågor om projektet eller är nyfiken på om din organisation kan göra en liknande insats?

Kontakta Ola Rynge, CTO på Nudgd.

TACK TILL

Stort tack till Rimi och alla deras medarbetare i Lettland, Estland och Litauen för deras engagemang och stöd i detta samarbete med Nudgd. Er insats har varit avgörande för att främja hälsosammare matvanor bland era kunder, både i butik och online.

MER

Läs mer om projektet i Rimi's hållbarhetsrapport

Nudgd Pattern
Nudgd - logo

Nudgd

Med hjälp av beteendedesign gör vi det lätt att göra rätt! Våra konkreta lösningar ger mätbara resultat med hållbarhet i fokus.

KONTAKT

[email protected]

+46 104 058 590

Information

Integritetspolicy

Vad är nudging?

Karriär

EIT Urban Mobility - Co-funded by the European Union | This activity has received funding from the European Institute of Innovation and Technology (EIT). This body of the European Union receives support from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme
  • Tjänster
    • Smart Nudges
      • Smart Nudges Mobility
    • Academy
    • Advisory
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Nudging Sweden
  • Engelska