BETEENDEUTMANING: Att få valborgsbesökare att slänga sitt avfall i ett ansvarsfullt sätt
Valborgsfirandet i Uppsala är ett av Sveriges största och lockar tusentals deltagare varje år. Dock innebär evenemanget en återkommande utmaning: stora mängder skräp som lämnas kvar. År 2023 samlades totalt 12 878 kilo skräp in under och efter evenemanget, men endast 48 % (6 158 kilo) av den totala mängden samlades in på själva Valborgsdagen. Det mesta av skräpet fick alltså plockas upp dagen efter av kommunens städteam.
Inför 2024 samarbetade Nudgd med Destination Uppsala, Pantamera, Akademiska Hus och Länsförsäkringar. Vi hade ett gemensamt mål: att uppmuntra fler deltagare att ansvarsfullt slänga och återvinna sitt avfall redan under Valborgsdagen, istället för att lämna det kvar för att samlas in efter evenemanget. Att dessutom öka andelen återvinning minskar både miljöpåverkan och kommunens städkostnader.
SMART NUDGE: Sociala bevis för att minska nedskräpningen under Valborg
För att möta dessa utmaningar implementerade vi lösningar som kombinerar beteendevetenskap med praktiska insatser:
- Frivilliga delade ut soppåsar för att förenkla avfallshanteringen.
- Nya stationer för skräp (skräpisar) installerades, där deltagare kunde hämta påsar och läggasitt avfall i för att det skulle vara lättare att ta med det till återvinningsstationerna.
- Flersorteringskärl placerades på synliga platser för att underlätta korrekt avfallshantering.
- En "skräpkamera" (trash cam), inspirerad av sk. “puss-kameror” vid sportevenemang, gavett inslag av lekfullhet och sociala bevis. Kameran sände live på en stor skärm och visade deltagare som kastade sitt skräp, för att inspirera andra att göra detsamma.
För att ytterligare motivera deltagarna donerade våra samarbetspartners 1 SEK per insamlat kilo skräp till Akademiska sjukhusets barnfond i Uppsala.
RESULTAT: Mindre skräp och mer återvinning
Trots färre besökare under Valborg 2024 samlades totalt 9 820 kilo skräp in under och efter evenemanget. Andelen avfall som samlades in på Valborgsdagen ökade 18,8% jämfört med 2023. Dessutom förbättrades återvinningsgraden avsevärt, vilket visar att insatserna var lyckade.
Tillsammans har vi visat hur små beteendeförändringar kan skapa stora resultat. Nudgar kan vara enkla, men ändå effektiva.

- Destination Uppsala
- Pantamera
- Akademiska Hus
- Länsförsäkringar
Är du nyfiken på hur vår organisation kan hjälpa dig att skapa mer hållbara evenemang?
Kontakta oss här:
Project manager
Ola Rynge, CTO
Media contact
Katharina Paoli, CEO