Nudgd
  • Våra Tjänster
    • Nudgd Solutions
    • Nudgd Advisory
    • Nudgd Academy
    • Nudging Sweden
  • Case
  • Kalendarium
  • Nyheter
  • Kontakta Nudgd
  • Om Nudgd
    • Vad är nudging
    • Press
    • Lediga tjänster
    • Integritetspolicy
Nudgd

Resvana – Nudging för hållbara resvanor

Natalie Kamra-Kregertjanuari 19, 2021 Hållbarhet, Kundcase, Nudgds tjänster

BETEENDEUTMANING: Få fler att välja hållbara resealternativ i vardagen

Många vill börja resa mer klimatsmart men har svårt att komma igång. Vardagens stress och gamla vanor ligger ofta i vägen. Resvanor är dessutom en av de typer av vanor som är lite extra svåra att ändra, eftersom de sitter djupt rotade och delvis bestäms av infrastruktur, avstånd och plånbok. Hur kan nudging hjälpa fler att skapa hållbara resvanor?

SMART NUDGE: Den digitala plattformen Resvana ger en vänlig knuff på vägen

Vi på Nudgd har skapat den digitala plattformen Resvana för att underlätta för fler att skapa nya hållbara resvanor. Med hjälp av beteendevetenskap, smarta nudgar och målgruppsanpassade budskap vid precis rätt tidpunkt hjälper Resvana användaren att skapa nya mer hållbara beteenden och vanor. 

Användaren får SMS eller e-post med anpassat budskap och en unik länk till plattformen och nudgas i flera led till mer klimatsmarta resvanor. Hela processen mäta och analyseras för att på bästa sätt utvärdera hållbarhetssatsningen.

RESULTAT: 76 % mer positivt inställd till att byta till cykel

Tillsammans med en handfull kommuner och med finansiering från Energimyndigheten genomförde vi under 2018-2019 en detaljerad pilotstudie på Resvana. Enkätsvaren visade att nudgegruppen jämfört med kontrollgruppen var: 

  • 76 % mer positivt inställd till att byta till cykel som sitt huvudsakliga färdmedel i vardagen
  • dubbelt så positivt inställd till att byta till att gå som sitt huvudsakliga färdmedel i vardagen
  • mer än dubbelt så positivt inställd till att byta till att åka kollektivt som sitt huvudsakliga färdmedel i vardagen, bland de som i dagsläget främst åkte bil
  • 62 % mer positivt inställd till att byta till el-, gas, eller hybridbil, bilpool eller samåkning (en siffra som växte till 200 % bland de som i dagsläget främst åkte bensin- eller dieselbil)

“A study financed by the Swedish Energy Agency, where the Solution was tested on more than 3 000 users in 2018-2019, showed behavioral changes of the users towards more climate friendly travel habits”

- Solar Impulse 2020

76 %

Gruppen som fick Resvana var bl.a. 76% mer positivt inställd till att byta till cykel som huvudsakligt färdmedel i vardagen

VILL DU VETA MER?

Läs mer på Resvanas hemsida eller i vår nudgedatabas Smart Nudges.

Har du frågor om Resvana eller är nyfiken på om din organisation kan använda tjänsten för att t.ex. nudga era invånare, medarbetare eller besökare? 

Kontakta Ola Rynge,  Digital Solutions Manager på Nudgd.

TACK TILL

Stort tack till Energimyndigheten och alla de kommuner som var involverade i pilotstudien och de kommuner och aktörer som är involverade i pågående studie. Vi vill understryka hur viktigt ert deltagande är för att utveckla tjänsten. 

Och stort tack till våra kunder som valt att använda Resvana – tillsammans skapar vi fler hållbara resvanor.  

MER

Resvana har, efter ordentlig screening av flertalet oberoende internationellt erkända experter, fått en plats på listan över världens mest hållbara lösningar och blivit tilldelad The Solar Impluse Efficient Solutions Label. 

Nudgd Logo

+46 104 058 590

[email protected]

Nudgd Logo

+46 104 058 590

[email protected]

  • Våra Tjänster
    • Nudgd Solutions
    • Nudgd Advisory
    • Nudgd Academy
    • Nudging Sweden
  • Case
  • Kalendarium
  • Nyheter
  • Kontakta Nudgd
  • Om Nudgd
    • Vad är nudging
    • Press
    • Lediga tjänster
    • Integritetspolicy