Nudgd - Logo
  • Tjänster
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Engelska

Tårtkalas för vattensmarta medarbetare

Natalie Kamra-Kregertdecember 21, 2021 Kundcase

BETEENDEUTMANING: Få medarbetare att agera och tänka vattensmart

Under hösten 2019 ville Laholmsbuktens VA (LBVA) uppmuntra sina medarbetare till fler vattensmarta beteenden med målet att vara ett föredöme som inspirerar kommuninvånare, kunder och samarbetspartners. De ville se om nudging och beteendedesign kunde vara ett hjälpmedel på vägen. Vi på Nudgd hjälpte till med en beteendeanalys och en rad olika beteendeinsatser med målsättningen att få medarbetarna att tänka och agera vattensmart.

SMART NUDGE: Tårtkalas och vänliga påminnelser

medarbetarna hade. Därför startade vi en kampanj där de anställda uppmanades att skicka in exempel på vattensmarta handlingar som antingen de själva eller kollegor gjort. Sedan valdes en god idé ut av medarbetarna själva och vinnarna fick bjuda sitt team på tårtkalas. Tårtkalaset dokumenterades och publicerades sedan på en intern hemsida så att kollegor kunde läsa mer om medarbetaren bakom idén. Dessutom skickades nyheten om vinnare och tårtkalasen ut via sms och publicerades på digitala skärmar i lunchrum och korridorer.

För att påminna medarbetarna om att agera vattensmart på olika ställen på arbetsplatsen, till exempel vid kaffebryggaren, vid handfatet eller vid dushen, tog vi fram klistermärken med fyndiga hälsningar från vattenlevande djur. Klistermärkena sattes upp på oväntade platser i den fysiska miljön och gav medarbetarna, med glimten i ögat, ledtrådar och vänliga påminnelser om att agera vattensmart.

RESULTAT: Fler kollegor tyckte det var viktigt att agera vattensmart

För att få en inblick i attityderna hos de anställda före och efter nudgarna använde vi oss av sex stycken röstningsskärmar som varit utplacerade i anslutning till personalutrymmen. Via skärmens display ställs påståenden till de förbipasserande och det var frivilligt för medarbetare att svara. Mätningen antydde att fler tycker att de agerar vattensmart på jobbet jämfört med när inga nudgar var installerade. Den visade också en ökning i hur många som anser att det är viktigt att agera vattensmart på jobbet. Mätningarna var i så pass liten skala att inga statistiska slutsater kunde dras i detta projektet.

“Tårtkampanjen uppmanade medarbetare att skicka in exempel på vattensmarta handlingar som antingen de själva eller kollegor gjort.”

"Klistermärkena gav medarbetarna fyndiga ledtrådar och vänliga påminnelser om att agera vattensmart. "

VILL DU VETA MER?

Har du frågor om projektet eller är nyfiken på om din organisation kan göra ett liknande insats?

Kontakta Katharina Paoli Brunat, CEO på Nudgd.

TACK TILL

Vi vill tacka Laholmsbuktens VA för er vilja att testa nudging och beteendedesign som metod för att uppmuntra anställda till hållbara vanor. Dessutom vill vi säga ett stort tack till all engagerad personal som var involverad i arbetet och som gjorde det möjligt att genomföra kampanjerna.
Nudgd Pattern
Nudgd - logo

Nudgd

Med hjälp av beteendedesign gör vi det lätt att göra rätt! Våra konkreta lösningar ger mätbara resultat med hållbarhet i fokus.

KONTAKT

[email protected]

+46 104 058 590

Information

Integritetspolicy

Vad är nudging?

EIT Urban Mobility - Co-funded by the European Union | This activity has received funding from the European Institute of Innovation and Technology (EIT). This body of the European Union receives support from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme
  • Tjänster
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Engelska