Nudgd - Logo
  • Tjänster
    • Smart Nudges
      • Smart Nudges Mobility
    • Academy
    • Advisory
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Nudging Sweden
  • Engelska

Vykort nudgade fler anställda till hållbara resor

Katharina Paoli Brunatdecember 20, 2021 Kundcase

BETEENDEUTMANING: Få personal att välja cykel och kollektivtrafik

En ständig utmaning för många kommuner är att få invånarna att välja mer hållbara transportmedel när de tar sig till jobbet, fritidsaktiviteter eller skolan. Knuffa resan rätt, var ett samverkansprojekt mellan Eskilstuna, Uppsala, Nyköping, Västerås och Örebro kommun där alla kommuner ville testa nudging som en metod för att skapa positiva beteendeförändringar inom just mobilitet. I Örebro riktade kommunen nudgen till personal på kommunala förvaltningar för att de skulle välja cykeln istället för bilen. Vi på Nudgd (Då under namnet A Win Win World) ansvarade framförallt för studiedesign, koordinering av mätning samt analys i projektet.

SMART NUDGE: Be om ett åtagande och rama in information

I Örebro testades nudging med målgruppsanpassad information om cykling som transportmedel. Det är nämligen inte bara mängden information eller tillgängligheten har betydelse, utan också hur information presenteras. Därför togs vykort med två olika budskap fram, ett hälsobudskap och ett miljöbudskap, och delades ut i de anställdas postfack. Det var lika många av varje budskap och gruppindelningen skedde slumpmässigt. Totalt delades 750 vykort ut. De anställda ombads också att åta sig att cykla mer till och från jobbet genom att skriva under ett icke bindande avtal.

RESULTAT: Antalet cyklar utanför byggnaden ökade med 13 %

Antalet cyklar och bilar räknades varje vardagsmorgon vid byggnaderna, med 30 observationer innan kampanjen och 30 observationer under kampanjen. Bakgrundsdata samlades in från stationära cykelmätare runtom i Örebro för att undvika kalendereffekter. Före- och efterenkäter genomfördes (förenkäten på samma vykort som nudgebudskapet och efterenkäten på separat vykort) för att få underlag till uträkning av CO2- besparingar och möjliggöra jämförelse mellan de två budskapen. Kampanjen pågick drygt en månad. Den statistiska analysen visade att antalet cyklar utanför byggnaden ökade med 13 %, antalet bilar minskade med 5.5% och 21 personer uppgav att de hade bytt färdmedel. Den uppskattade CO2-besparingen var på 450–500 kg. Den statistiska analysen visade också att hälsobudskapet hade bäst i form av ökad cykling, jämfört med miljöbudskapet.

I Örebro testades nudging med målgruppsanpassad information om cykling som transportmedel. Vykort med två olika budskap, ett hälsobudskap och ett miljöbudskap, togs fram och delades ut till 740 anställda.

13 %

Nudgen ökade antalet cyklar med 13 procent.

VILL DU VETA MER?

Läs hela rapporten från projektet Knuffa Resan Rätt här.

Har du frågor om projektet eller är nyfiken på om din organisation kan göra ett liknande projekt?

Kontakta Tim Isaksson, Head of Research på Nudgd.

TACK TILL

Stort tack till Eskilstuna, Nyköping, Uppsala, Västerås och Örebro för att ni tog hjälp av oss på Nudgd och valde att mäta och utvärdera era nudginginsatser. Tack till Beteendelabbet och Fredrik Holm för gott samarbete i projektet.

Även tack till Europeiska regionala utvecklingsfonden som finansierade detta projekt och möjliggjorde beteendepåverkan för hållbara resor.

Nudgd Pattern
Nudgd - logo

Nudgd

Med hjälp av beteendedesign gör vi det lätt att göra rätt! Våra konkreta lösningar ger mätbara resultat med hållbarhet i fokus.

KONTAKT

[email protected]

+46 104 058 590

Information

Integritetspolicy

Vad är nudging?

Karriär

EIT Urban Mobility - Co-funded by the European Union | This activity has received funding from the European Institute of Innovation and Technology (EIT). This body of the European Union receives support from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme
  • Tjänster
    • Smart Nudges
      • Smart Nudges Mobility
    • Academy
    • Advisory
  • Case
  • Nyheter
  • Kontakt
  • Nudging Sweden
  • Engelska