BETEENDEUTMANING: Få personal att välja cykel och kollektivtrafik
SMART NUDGE: Be om ett åtagande och rama in information
RESULTAT: Antalet cyklar utanför byggnaden ökade med 13 %
I Örebro testades nudging med målgruppsanpassad information om cykling som transportmedel. Vykort med två olika budskap, ett hälsobudskap och ett miljöbudskap, togs fram och delades ut till 740 anställda.
13 %
Nudgen ökade antalet cyklar med 13 procent.
VILL DU VETA MER?
Läs hela rapporten från projektet Knuffa Resan Rätt här.
Har du frågor om projektet eller är nyfiken på om din organisation kan göra ett liknande projekt?
Kontakta Tim Isaksson, Head of Research på Nudgd.
TACK TILL
Stort tack till Eskilstuna, Nyköping, Uppsala, Västerås och Örebro för att ni tog hjälp av oss på Nudgd och valde att mäta och utvärdera era nudginginsatser. Tack till Beteendelabbet och Fredrik Holm för gott samarbete i projektet.
Även tack till Europeiska regionala utvecklingsfonden som finansierade detta projekt och möjliggjorde beteendepåverkan för hållbara resor.